راهنمای نصب و نگهداری از تله های نوری حشرات

استفاده از تله نوری حشرات یک روش موثر برای مبارزه با حشرات پرنده می باشد. قبل از استفاده راهنمای نصب و نگهداری تله های نوری را مطالعه کنید:

متخصصین بهداشت محیط و حشره شناسی اکنون بیش از هر زمان دیگری با مفهوم مبارزه ترکیبی با آفات یا IMP (Integrated pest control ) آشنایی دارند. یعنی علاوه بر سمپاشی مگس و سمپاشی پشه بایستی از راههای دیگری با این آفات مبارزه کرد. یکی از روشهای مبارزه تلفیقی با آفات پرنده استفاده از تله های نوری حشرات (insect light trap) است. قصد داریم در این مقاله به معرفی انواع تله نوری و روش های نصب تله نوری حشرات و مراقبت و نگهداری آن بپردازیم.

تله نوری چیست ؟

تله های نوری حشره گیر که به اختصار (ILT) نامیده می شود یک روش موثر و کارآمد برای به دام انداختن حشرات پرنده مثل پشه و مگس یا انجام کارهای مطالعاتی برای حشره شناسان می باشد.

دستگاه های تله نوری از یک جعبه و اتصالات برقی و لامپ های مهتابی درست شده اند که بایستی طول موج لامپ ها UV-A باشد یعنی طول موج 300 تا 420 نانومتر را ایجاد کند که بهترین حالت طول موج 360 نانومتر است . که در این طول موج بر رو مگس کاملا موثر است .

انواع تله نوری حشرات :

تله های نوری به صورت کلی در دونوع تله با تخلیه الکتریکی (شوک الکتریکی) و تله با صفحه چسبی ساخته می شوند.

همچنین به اشکال مختلفی مانند سقفی-دیواری- ایستاده-سه گوش ساخته می شود.

تله نوری حشرات چسبی
تله نوری حشرات چسبی
تله نوری حشرات تخیه الکتریکی
تله نوری حشرات تخیه الکتریکی

راهنمای نصب تله های نوری  :

قبل از نصب بایستی با بازدید میدانی دقیق و شدت آلودگی آفات و بویژه مصاحبه با پرسنل مکان های مناسب برای نصب دستگاه ILT  را مشخص کرد.در کلیه عملیات مبارزه با آفات مصاحبه نقش ویژه ای در موفقیت دارد .

جانمایی دستگاه تله نوری ILT  مهمترین مرحله نصب و استفاده از تله می باشد. معمولا بهترین محل نصب در نزدیکی درب های ورودی سالن تولید یا درب های خروجی محصول و در فاصله تقریبی 1/5 متری می باشد . همچنین فضاهای خارج از خط تولید مانند اتاق استراحت کارکنان-رستوران-واحد اداری نیز می تواند محل نصب دستگاه باشد.

شرایط نوری مناسب محیط بر کارایی دستگاه تاثیر دارد. وجود سایه (نبود نور محیطی) باعث جذب حشرات در دستگاه و افزایش کارایی آن دارد . بنابراین دستگاه را در محل های تاریکتر نصب کنید.همچنین باید دور از نور آفتاب و یا پنجره نصب گردد.

در اماکن تولید و توزیع مواد غذایی استفاده از تله های نوری تخلیه الکتریکی ممنوع است چون حشره با برخورد با این تله متلاشی می شود و اجزاء بدن آن در محیط پراکنده می شود بنابراین در کارخانجات مواد غذایی باید از نوع تله نوری با صفحه چسبی استفاده کرد. که حشرات به صفحه می چسبند.حتی در تله های چسبی نیز بهتر است تله ها در ورودی های سالن نصب گردد و از نصب آن در داخل خط  تولید یا سالن فرآیند  اجتناب کنید.

بیشتر حشرات پرنده معمولی در ارتفاع 90 تا 180 سانتیمتری پرواز می کنند بنابرای نصب در این ارتفاع تاثیر دستگاه را افزایش می دهد.

تعمیرات و نگهداری دستگاه ILT  (تله نوری حشرات):

در طی زمان گرد و خاک و روغن و .. بر روی دستگاه و لامپ دستگاه می نشیند و کارایی دستگاه را کاهش می دهد.همچنین تخته های چسبی پر از حشرات می شود و نیاز به تعویض دارند.  بنابراین در بازه های زمانی مناسب نصب به تمیز کردن دستگاه اقدام کنید. نسبت به شستشوی دستگاه با آبگرم و شوینده مناسب اقدام کنید.

مهمترین بخش نگهداری دستگاه ILT  تعویض به موقع لامپ های دستگاه مطابق دستورالعمل سازنده لامپ است . در دستگاه هایی که به طور مداوم کار می کنند توصیه می شود که هر شش ماه یکبار لامپ ها تعویض شود . در غیر اینصورت سالی یکبار بایستی نسبت به تعویض لامپ ها اقدام شود. تاریخ تعویض لامپ ها را بایک برچسب بر وری دستگاه بچسبانید .

سیم کشی ها و اتصالات برقی و سوکت های دستگاه را به خوبی بررسی کنید و در صورت نیاز تعمیرات آن را انجام دهید .

نویسنده : مهندس وحید مرادی مهر-ارمغان بهداشت محیط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x