راه حل هایی برای محافظت و پیشگیری از پشه

رشد و تکثیر و هجوم پشه ها با شروع فصول بهار و تابستان در مناطق نیمه گرمسیری و معتدل و فصول بارانی در مناطق گرمسیری آغاز می شود .پشه ها در بهترین حالت فقط نیش می زنند و شاهد نقاط قرمز و ملتهب روی پوست هستیم ولی در بدترین حالت ممکن است حامل بیماریهایی خطرناکی مثل مالاریا باشند .

هر چند از میان بیش از 3500 گونه از پشه ها، فقط سه جنس آئدس،آنوفل و کولکس مسئول گسترش بیماریهای خطرناک هستند ولی با تغییرات آب و هوا و گسترش شهرنشینی و تغییر کاربری زمین ها،بیماریهای منتقله از پشه ها شدت بیشتری میگیرند .

محافظت از مشتریان و کارکنان در مقابل پشه ها

کنترل پشه ها برای پایین نگه داشتن جمعیت آنها یا حذف پشه ها در مشاغلی که دارای فضای باز هست مانند کارخانجات، هتل ها و مراکز اقامتی،مراکز آموزشی و تفریحی و مجتمع های تجاری برای جلوگیری از نیش زدن کارکنان ومشتریان ضروری است.

تجربه بد مواجه با پشه می تواند بر رضایت مشتری و قضاوت آنها از برند شما تاثیر منفی بگذارد و درنهایت باعث از دست رفتن شهرت و درآمد آن سازمان شود.

همچون سایر آفات موثرترین روش برای مبارزه با پشه ها ، تهیه و اجرای یک برنامه عملیاتی مبارزه با پشه ها است که در زیر روش تهیه برنامه و اجرای عملیات کنترل پشه ها به طور مفصل شرح داده شده است :

منابع آب راکد را حذف کنید 

پشه ها در آبهای راکد یا آبهای با جریان کم تخمگذاری و رشد می کنند و حذف آب راکد مهمترین قدم برای حذف پشه ها است .

لارو پشه در آب راکدمحل های تجمع آب طبیعی یا مصنوعی،برداشته ،پر شده یا زهکشی مناسب برای آنها ایجاد شود.

محل های که در زیر به آنها اشاره می شود،نقاط مناسبی برای تخمریزی و تکثیر پشه ها هستند.

  • محل هایی که دارای زهکشی ضعیفی هستند مانند خندق ها،باتلاق ها، مسیر لاستیک وسایل نقلیه در خاک نرم،فرو رفتگی زمین که نیاز به تعمیر یا پرکردن دارند تا از تجمع آب جلوگیری شود.
  • اشیایی که آب باران در آنها جمع می شود مانند ظروف غذا و نوشیدنی،لاستیک های کهنه و سطل ها باید جمع آوری و دفع گردد.
  • نعلبکی های زیر گلدان ها، حوض های آب یا اشیایی که آب در آنها همواره وجود دارد باید هر هفته دور ریخته شود و از نگهداری گیاهانی که مردابی هستند و در آب غوطه ورند در مناطق حساس به پشه خودداری شود.
  • آبیاری بیش از حد چمن ها، می تواند منجر به تجمع آب و محل رشد پشه ها گردد.
  • نشتی در لوله کشی ها و زهکشی تهویه مطبوع، محل هایی از ساختمان که آب را به دام می اندازد، بویژه در محل های سایه دارد باید تعمیر و نگهداری شود.
  • ناودانها و فواره ها می توانند زباله های را جمع آوری کرده و مسدود شوند و مکان های برای تکثیر پشه ها شونئد باید مرتباً بررسی و تمیز شوند.

مکان های استراحت پشه های بالغ را مدیریت کنید  

پشه های بالغ در طی روز در مناطق سایه دار،مانند زیر عرشه شیروانی ها یا در طی پایه ساختمان یا پوشش گیاهی استراحت می کنند.

چمن زنی کنید و علف های هرز بلند و پوشش گیاهی متراکم را از بین ببرید،قسمتهایی از درختچه ها را به که سطح زمین رسیده اند را هرس کنید. از سموم مناسب برای سمپاشی پشه در درختان و پوشش گیاهی استفاده کنید تا پشه های بالغ از بین برود.

سمپاشی درختان

از ورود پشه ها به داخل ساختمان جلوگیری کنید 

درها و پنجره ها را در صورت عدم استفاده بسته نگه دارید و برای درها و پنجره ها از توری ضد پشه استاندارد با سوراخ های ریز نصب کنید . در حال حاظر توری های کشویی متنوعی در بازار موجود است . هر سوراخ یا شکافی که در ساختمان ورود دارد و می تواند محل ورود پشه ها شود را مسدود کنید.

توری ضد پشهاز استخرهای روباز و زینتی و حوض ها به درستی نگهداری کنید 

استخرهای روباز باید به درستی نگهداری و کلرزنی شود،حفظ مقادیر صحیح اکسیژن و کلر در آب باعث حذف منابع غذایی پشه ها می شود. در استخرهای زینتی می توان از ماهی لارو خوار گامبوزیا استفاده کرد یا هوادهی کرد تا آب جریان داشته باشد.

حوض محل تکثیر پشهیونیفرم مناسب برای کارکنان استفاده کنید 

اگر کارکنان ما از یونیفرم استفاده می کنند از لباس های آستین بلند و گشاد استفاده کنید،پشه ها از لباسهای تنگ و سوراخ های صندل ها نیش می زنند.

از مواد تایید شده  دورکننده پشه ها استفاده کنید 

ترکیباتی مانند دی متیل تولوآمید DEET (N, N-diethyl-m-toluamide) و  پیکاریدین  Picaridin (KBR 3023)

حاوی مواد فعال به عنوان دورکننده پشه ها هستند که به صورت پماد و لوسیون در داروخانه ها به فروش می رسد و با تشویق کارکنان و مشتریان به استفاده از این دورکننده ها گزش پشه ها به حداقل می رسد.

دورکننده پشه DEETاز متخصصان کنترل آفات و شرکتهای سمپاشی استفاده کنید 

شرکت های سمپاشی معتبر و علمی می توانند با بررسی عوامل فوق و مشاوره و برنامه ریزی  از طریق شناسایی محل های تکثیر پشه ها،روش های محافظت از ساختمان  و سمپاشی همه جمعیت های لارو و بالغ پشه با سموم مناسب پشه باعث کنترل حرفه ای پشه ها در محل شوند.

با توجه به شرح بالا یک برنامه حرفه ای کنترل پشه توسط شرکت کنترل آفات بایستی شامل اقدامات زیر باشد :

  1. بازدید از کل ساختمان به منظور شناسایی محل های پر ریسک
  2. روش های حذف و کاهش آبهای راکد و محل های رشد لاروهای پشه
  3. بهترین راه حفاظت از ساختمانها
  4. موثرترین راه برای کاهش مکان های استراحت پشه
  5. تهیه یک برنامه نظارت مستقیم بر فعالیت های کنترل پشه
  6. فعالیت های آموزشی مناسب برای کنترل پشه
  7. استفاده از سموم مناسب ضد پشه بالغ و لارو آنها و توجه با ایمنی مصرف کننده

برای مطالعه مقاله روش انتخاب بهترین شرکت سمپاشی و کنترل آفات کلیک کنید .

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x